• BLEE Hackathons

מה זה האקתון?

מה זה האקתון? הגדרה

האקתון (באנגלית: hackathon) הוא אירוע תחרותי שמטרתו לייצר פתרונות חדשניים לבעיה נתונה תחת לחץ זמן. בהאקתון מתחרות קבוצות מעורבות (לדוגמה: מתכנתים, מעצבים ואנשי מוצר) במשך 12-48 שעות, על מנת לזכות בפרס.


האקתון טיפוסי עוסק באתגר טכנולוגי או מסחרי, ועל הקבוצות לחשוב על רעיון יצירתי שעומד בתנאי האתגר, לפתח הדגמה או מסמך המפרט את הרעיון, ובסופו של דבר להציג אותו בפני צוות שופטים.


השופטים בוחנים את הפתרונות על סמך סט מוגדר של קריטריונים, והצוות עם הניקוד הגבוה ביותר מנצח - ובדרך כלל זוכה בפרס.

האקתון בלוקצ׳יין

אילו אתגרים אפשר לפתור במסגרת האקתון?

האתגר בהאקתון קלאסי עוסק בתכנות, אך האקתון מתאים גם לתוצרים כגון בניית מוצר פיסי (האקתון כזה מכונה ״מייקתון״), כתיבת תוכנית עסקית, הפקת סרט ואחרים. מה שחשוב הוא להתאים את האתגר למסגרת הזמן ואופי המשתתפים בהאקתון.


בדרך כלל ניתן לתמצת את האתגר בהאקתון לסוג של ״הגדרת משימה״, כגון:

  • פתחו פתרון טכנולוגי שינגיש את הצפיה באירוויזיון לאנשים בעלי מגבלות ראיה או שמיעה.

  • פתחו חישן שיאפשר לבדוק את מצב הבטון אחרי יציקה באתר בניה.

  • פתחו פיצ׳רים חדשים שנוכל להציע ללקוחותינו המתבססים על המוצרים הקיימים.

  • פתחו חטיפים בריאים שעומדים בתנאי רפורמת סימון המוצרים.

  • הפיקו סרטון בן 30 שניות המצולם על הטלפון הנייד.

כל הדוגמאות שהוצגו הן מהאקתונים אמיתיים של BLEE.

איזה סוגים של האקתון קיימים?

בגדול, ניתן לחלק האקתונים לשלושה סוגים מרכזיים:


האקתון פנימי

זהו האקתון שבו המשתתפים הם בדרך כלל עובדים או חברים של הגוף המארגן (בין אם זו חברה, גוף אקדמי וכיו״ב). בדרך כלל המטרה של האקתונים כאלה הוא לחזק את ההזדהות של המשתתפים עם הארגון ומטרותיו, ושבירת חומות בתוך הארגון בין מחלקות ודרגים.



האקתון חיצוני

בהאקתון חיצוני המשתתפים (אלו שפותרים את האתגר) הם אנשים חיצוניים לארגון. בדרך כלל משתמשים בהאקתון כזה במידה ורוצים לגייס ידע וכישורים משמעותיים שאין בארגון, או כדי להשיג מטרות עסקיות ספציפיות - גיוס כח אדם, השקת פלטפורמה, חיזוק יחסים עם הקהילה וכיו״ב.

לדוגמה:



אתגר סטארטאפים

סוג מיוחד של האקתון שמטרתו להחליף RFP. באירוע מסוג כזה, סטארטאפים מתחרים זה בזה על היכולת שלהם לפתור בעיה אמיתית שמציב הארגון - למעשה מדובר בסוג של תחליף להליך מכרזי.


לדוגמה:


סוגים נוספים

האקתונים יכולים להגיע במגוון צבעים וצורות. מארגנים אשר שולטים במתודולוגיה יכולים להחיל אותה גם על מקרים פחות טיפוסיים, כמו לדוגמה - האקתון להפקת סרטי וידאו:



כמה אנשים משתתפים בהאקתון?

בהאקתון משתתפים בדרך כלל 20-500 אנשים. המגבלה תלויה בדרך כלל בגובה התקציב, גודל החלל וגודל הקהילה שמוזמנת להשתתף. בהאקתון וירטואלי ניתן לאפשר לכמות כמעט בלתי מוגבלת של אנשים להשתתף - אפילו ברמת האלפים.


מי המשתתפים בהאקתון?

בהאקתון אפשר למצוא מספר סוגי משתתפים:


צוותים מתחרים

בדרך כלל מורכבים ממתכנתים, מעצבים, אנשי שיווק ואנשי מוצר. לפעמים הם הכירו רק ביום ההאקתון, ולפעמים הם מגיעים כקבוצה מגובשת. הם בדרך כלל מגיעים כדי לזכות בפרס, או בשביל להיחשף לטכנולוגיות חדשות ומעסיקים פוטנציאליים. יש האקתונים בהם מזמינים גם סטארטאפים להתחרות ולהדגים איך המוצר שלהם יכול להתאים לאתגר המוצג בתחרות. עבור סטארטאפים זו הזדמנות להיחשף ללקוחות ומשקיעים פוטנציאליים.


מנטורים

אנשי מקצוע מהתחום הטכנולוגי והעסקי, אשר מכירים לעומק את האתגר, ותפקידם לשבת עם הצוותים בהאקתון, למקד את תהליך החשיבה ולספק תמיכה מקצועית, כדי שהפתרונות המפותחים יהיו מדויקים ורלוונטיים.


שופטים

דמויות המפתח של ההאקתון, מקבלי החלטות, שבסופו של דבר קובעים מי הצוות או הצוותים שניצחו בהאקתון.

שלבי תחרות האקתון

ההאקתון מורכב מכמה שלבים:


הצגת האתגר (discovery)

בו נציגים מהגוף שתכנן את האתגר מתארים את האתגר שסביבו ההאקתון. האתגר חייב להיות מנוסח היטב כדי שהצוותים בהאקתון ידעו לענות על הצרכים של הלקוח ולפתח פתרונות רלוונטיים.


העלאת רעיונות (ideation)

הצוותים דנים באתגר, ובעזרת המנטורים מעלים רעיונות ובוחרים את הטוב ביותר, איתו הם יתקדמו בהאקתון. מעורבות המנטורים קריטית כדי להכווין את הצוותים לפתרון אידאלי מבחינה טכנולוגית ועסקית.


פיתוח (hacking)

החלק הארי בהאקתון הוא שלב הפיתוח, והוא בדרך כלל אורך 24 שעות. בזמן הזה הצוותים מאפיינים, מעצבים ומפתחים את הרעיון עליו חשבו, ובמקביל מכינים מצגת בסגנון פיץ׳ למשקיעים, אותה הם יציגו מול השופטים. ככל שלצוות יש דמו מפותח יותר, כך עולה הסיכוי לשכנע את השופטים שמדובר בפתרון בר ביצוע.


גמר (finals)

אירוע האקתון מסתיים בגמר גדול, בו הצוותים עושים פיץ׳ מול צוות שופטים, אשר בוחרים את המנצח או המנצחים. בדרך כלל לגמר מוזמנים אורחים רבים, ויש חשיבות רבה לאיכות הפיצ׳ים שמוצגים על הבמה. ככל שהפיצ׳ים איכותיים יותר, כך אירוע הגמר מרשים יותר.

מה תפקיד הצוות המארגן של האקתון?

אם אתם מארגנים האקתון, זכרו שהתפקיד שלכם הוא לתת למשתתפות ולמשתתפים מסגרת ברורה ונוחה שבה יוכלו לפתור את הבעיה. לעתים קרובות מארגני האקתון חושבים בטעות שהם צריכים לספק למשתתפים בידור ולהעסיק אותם - זה ההיפך מהנכון.


המשתתפות והמשתתפים בהאקתון צריכים לדעת בדיוק מה מצופה מהם - מה הבעיה, מה הכלים שעומדים לרשותם ומה השופטים מצפים לראות. הם צריכים שיהיה להם עם מי להתיעץ (מנטורים). חוץ מזה - הם בעיקר צריכים סביבה נוחה ושקטה לעבוד בה לאורך שעות ארוכות.


נהוג לשלב בהאקתון ״נינג׳ות״, שיכולים להיות ממשתתפי ההאקתון או אנשים חיצוניים, שתפקידם לספק תמיכה למשתתפים, לענות על שאלות, להבהיר את התהליך, להזכיר על דדליינים, ולהעביר פניות למארגני ההאקתון.


איפה עושים האקתון?

בדרך כלל האקתון נערך בחלל גדול בו מפוזרים שולחנות עבודה ונקודות חשמל, שבו תאורה טובה וקישוריות אינטרנט אלחוטי יציבה. לכן בדרך כלל נהוג למצוא חללים המשמשים לאירועים עסקיים או חללי עבודה משותפים, אשר תשתית האינטרנט בהם מבוססת.


רצוי לערוך האקתון במיקום נוח להגעה עבור המשתתפות והמשתתפים, בקרבה לתחבורה ציבורית, ובמקום עם חניה זמינה עבור המגיעים ברכב. רצוי מאוד לבחור חלל עבודה שכבר נעשו בו האקתונים בעבר ויודע לספק את התמיכה הנדרשת מבחינת תשתית וריהוט.


בתל אביב נערכים האקתונים רבים וחללים נפוצים הם הבורסה לנירות ערך, Impact Labs, ה-Reactor של מיקרוסופט בדובנוב, האודיטוריום של BeAll במגדלי אלון, ומקומות דומים נוספים.

האם ניתן לעשות האקתון וירטואלי אונליין?

כן, בהחלט! האקתון יכול להיערך כולו דרך האינטרנט. המרכיבים המרכזיים בהאקתון - הרגשת תחרות ועבודה בצוותים - בהחלט יכולים לעבור גם אם עושים את זה אונליין.


האקתונים וירטואליים נהנים מיתרון משמעותי לגודל - האיחוד האירופי אפילו אירגן האקתון וירטואלי ל-30000 משתתפות ומשתתפים בתחילת משבר הקורונה (BLEE הישראלית היתה חלק מהצוות המארגן).


האקתון מקוון דורש היערכות שונה - בדרך כלל, פרק זמן ארוך יותר, תכנון מדוקדק של התהליך, ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים. כדי ללמוד עוד, פנו למאמר המלא בנושא האקתון וירטואלי.

האם יש חברה שמתמחה בארגון האקתון?

ארגון האקתון זו המומחיות שלנו ב-BLEE HACKATHONS. בין אם אתם מחפשים ליווי ויעוץ בתהליך, ובין אם ניהול של הפרויקט כולו, אנחנו שם לרשותכם.

אחרי שנים של ניסיון בעבודה מול חברות רב לאומיות, ממשלות וגופים ציבוריים, פיתחנו מתודולוגיה שנשמח ליישם גם אצלכם.

רוצים לשמוע עוד? כתבו לנו.


#האקתון #הגדרה #משתתפים #שלבים

רוצה חבילת טמפלטים וספרון הדרכה לארגון ההאקתון שלך? לקבל עדכונים תקופתיים מהחברה המובילה בישראל להאקתונים?

BLEE Hackathons Logo