top of page
  • BLEE Hackathons

מה זה האקתון (hackathon)? - מעודכן 2024

עודכן: 4 בפבר׳

מה זה האקתון? הגדרה

האקתון (באנגלית: hackathon) הוא אירוע תחרותי, במסגרתו קבוצות מעורבות מנסות לפתח את הפתרון הטוב ביותר לבעיה נתונה בזמן מוגבל. האקתון קלאסי הוא טכנולוגי מטבעו ונמשך 24-72 שעות, אך כיום ישנם סוגים רבים של האקתונים - עסקיים, להנהלה בכירה, לפיתוח ארגוני, לצוותי מכירות, לקיק-אוף ארגוני וכיו״ב.


בסוף ההאקתון, צוות שיפוט בוחן את הפתרונות על סמך סט מוגדר של קריטריונים (סטייל תוכנית ״הכרישים״), והצוות עם הניקוד הגבוה ביותר מנצח - ובדרך כלל זוכה בפרס.


המונח Hackathon באנגלית נולד מחיבור של המונחים Hacking ו-Marathon. שהמילה hacking לא תבלבל אתכם - לא מדובר בפריצה לפנטגון. המילה hacking בימינו משמשת לתאר פתרון בעיה בצורה מהירה וחכמה (מכירים life hacks?).


לעתים קרובות, המטרה המרכזית של ההאקתון אינה בהכרח התוצרים, אלא החיבור בין המשתתפות והמשתתפים, יצירת מודעות לנושא חשוב, או הטמעה של כלים חדשים. לכן האקתון הפך לכלי פופולארי במיוחד בארגונים גדולים.


האקתון טיפוסי עוסק באתגר טכנולוגי או מסחרי. בהאקתונים מסויימים התוצר הוא מוצר טכנולוגי (״דמו״), ובהאקתונים אחרים התוצר יכול לקבל אופי עסקי יותר. כיום, באמצעות שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI), כגון ChatGPT, ניתן לפתח בהאקתון מוצרים בזמן קצר מאוד, גם ללא ידע טכנולוגי מקדים.


תמונה של האקתון שנערך על ידי BLEE Hackathons
תמונה של האקתון שנערך על ידי BLEE Hackathons

איך ניתן לשלב בינה מלאכותית (AI) בהאקתון?

משתתפים בהאקתון יכולים לנצל כלי בינה מלאכותית למספר היבטים של העבודה:

  • סיעור מוחות ורעיונאות

  • כתיבת קוד מהירה

  • עיצוב לוגו למיזם

  • עיצוב ממשקים

  • עיצוב וכתיבת מצגות


אנחנו ממליצים להשתמש בכלים הנפוצים והמוכרים - ChatGPT, Canva וכיו״ב. העבודה בהאקתון אינטנסיבית ועדיף לנצל את הזמן לחדד את יכולות השימוש במערכות מוכרות שעבורן יש הרבה מידע זמין.



אילו אתגרים אפשר לפתור במסגרת האקתון?

בגדול, ישנם שלושה סוגים של אתגרים שאפשר להציג בהאקתון:

  • אתגר הנוגע לפיתוח תוכנה - זה האקתון קלאסי המיועד בלעדית לאנשי ונשות פיתוח, שבו התוצר מבוסס על כתיבת קוד.

  • אתגר הנוגע לפיתוח מוצר, שירות או תהליך - בהאקתון כזה יש דגש רב יותר על תוכנית עסקית ותוכנית ביצוע, ואפשר לשלב בו מקצועות שונים כגון שיווק, כספים, חווית משתמש וכיוצא בזה.

  • בניית מוצר פיסי - האקתון כזה מכונה מייקתון (makeathon vs hackathon), ובו המשתתפות והמשתתפים עושים שימוש בהדפסת תלת מימד, אלקטרוניקה, נגרות וכד׳ על מנת לתת מענה לאתגר.

בכל מקרה, מה שחשוב הוא להתאים את האתגר למסגרת הזמן ואופי המשתתפים בהאקתון.


בדרך כלל ניתן לתמצת את האתגר בהאקתון לסוג של ״הגדרת משימה״, כגון:

  • פתחו כלי עבודה שימושיים להקל את העבודה השוטפת של צוותי הפיתוח.

  • פתחו פתרון טכנולוגי שינגיש את הצפיה באירוויזיון לאנשים בעלי מגבלות ראיה או שמיעה.

  • פתחו חישן שיאפשר לבדוק את מצב הבטון אחרי יציקה באתר בניה.

  • פתחו פיצ׳רים חדשים שנוכל להציע ללקוחותינו המתבססים על המוצרים הקיימים.

  • פתחו חטיפים בריאים שעומדים בתנאי רפורמת סימון המוצרים.

  • הפיקו סרטון בן 30 שניות המצולם על הטלפון הנייד.

כל הדוגמאות שהוצגו הן מהאקתונים אמיתיים של BLEE.

איזה סוגים של האקתון קיימים?

בגדול, ניתן לחלק האקתונים לשלושה סוגים מרכזיים:


האקתון פנימי - internal hackathon

זהו האקתון שבו המשתתפים הם בדרך כלל עובדים או חברים של הגוף המארגן (בין אם זו חברה, גוף אקדמי וכיו״ב). בדרך כלל המטרה של האקתונים כאלה הוא לחזק את ההזדהות של המשתתפים עם הארגון ומטרותיו, ושבירת חומות בתוך הארגון בין מחלקות ודרגים.




האקתון חיצוני - external hackathon

בהאקתון חיצוני המשתתפים (אלו שפותרים את האתגר) הם אנשים חיצוניים לארגון. בדרך כלל משתמשים בהאקתון כזה במידה ורוצים לגייס ידע וכישורים משמעותיים שאין בארגון, או כדי להשיג מטרות עסקיות ספציפיות - גיוס כח אדם, השקת פלטפורמה, חיזוק יחסים עם הקהילה וכיו״ב.

לדוגמה:



אתגר סטארטאפים

סוג מיוחד של האקתון שמטרתו להחליף RFP. באירוע מסוג כזה, סטארטאפים מתחרים זה בזה על היכולת שלהם לפתור בעיה אמיתית שמציב הארגון - למעשה מדובר בסוג של תחליף להליך מכרזי.


לדוגמה:


סוגים נוספים

האקתונים יכולים להגיע במגוון צבעים וצורות. מארגנים אשר שולטים במתודולוגיה יכולים להחיל אותה גם על מקרים פחות טיפוסיים, כמו לדוגמה - האקתון להפקת סרטי וידאו:



כמה אנשים משתתפים בהאקתון?

בהאקתון משתתפים בדרך כלל 20-500 אנשים. המגבלה תלויה בדרך כלל בגובה התקציב, גודל החלל וגודל הקהילה שמוזמנת להשתתף.

בהאקתון וירטואלי ניתן לאפשר לכמות כמעט בלתי מוגבלת של אנשים להשתתף - בהאקתון שניהלנו עבור האיחוד האירופי בתחילת ימי הקורונה, השתתפו 20 אלף איש ואישה מרחבי אירופה.




מי נמצא בהאקתון?

בהאקתון אפשר למצוא מספר סוגי א.נשים:


צוותים מתחרים

בדרך כלל מורכבים ממתכנתים, מעצבים, אנשי שיווק ואנשי מוצר. לפעמים הם הכירו רק ביום ההאקתון, ולפעמים הם מגיעים כקבוצה מגובשת. הם בדרך כלל מגיעים כדי לזכות בפרס, או בשביל להיחשף לטכנולוגיות חדשות ומעסיקים פוטנציאליים. יש האקתונים בהם מזמינים גם סטארטאפים להתחרות ולהדגים איך המוצר שלהם יכול להתאים לאתגר המוצג בתחרות. עבור סטארטאפים זו הזדמנות להיחשף ללקוחות ומשקיעים פוטנציאליים.



מנטורים

מנטורים בהאקתון PROPCON של BLEE
מנטורים בהאקתון PROPCON של BLEE

המנטורים הם נשות ואנשי מקצוע, אשר מכירים לעומק את האתגר. הם צריכים להגיע מתחומים רלוונטיים לפיצוח האתגר - עסקי, טכנולוגי, משפטי, הכל בהתאם לנושא. תפקידם לשבת עם הצוותים בהאקתון, למקד את תהליך החשיבה ולספק תמיכה מקצועית, כדי שהפתרונות המפותחים יהיו מדויקים ורלוונטיים.




שופטים

דמויות המפתח של ההאקתון, מקבלי החלטות, שבסופו של דבר קובעים מי הצוות או הצוותים שניצחו בהאקתון.

תדרוך שופטים בהאקתון האירוויזיון של BLEE
תדרוך שופטים בהאקתון האירוויזיון של BLEE

שלבי תחרות האקתון

ההאקתון מורכב מכמה שלבים:


הצגת האתגר (discovery)

בו נציגים מהגוף שתכנן את האתגר מתארים את האתגר שסביבו ההאקתון. האתגר חייב להיות מנוסח היטב כדי שהצוותים בהאקתון ידעו לענות על הצרכים של הלקוח ולפתח פתרונות רלוונטיים. מומלץ לבצע שלב זה עוד לפני יום ההאקתון.


העלאת רעיונות (ideation)

הצוותים דנים באתגר, ובעזרת המנטורים מעלים רעיונות ובוחרים את הטוב ביותר, איתו הם יתקדמו בהאקתון. מעורבות המנטורים קריטית כדי להכווין את הצוותים לפתרון אידאלי מבחינה טכנולוגית ועסקית. מומלץ לבצע שלב זה עוד לפני יום ההאקתון.


פיתוח (hacking)

החלק הארי בהאקתון הוא שלב הפיתוח, והוא בדרך כלל אורך 24 שעות. בזמן הזה הצוותים מאפיינים, מעצבים ומפתחים את הרעיון עליו חשבו, ובמקביל מכינים מצגת בסגנון פיץ׳ למשקיעים, אותה הם יציגו מול השופטים. ככל שלצוות יש דמו מפותח יותר, כך עולה הסיכוי לשכנע את השופטים שמדובר בפתרון בר ביצוע.


גמר (finals)

אירוע האקתון מסתיים בגמר גדול, בו הצוותים עושים פיץ׳ מול צוות שופטים, אשר בוחרים את המנצח או המנצחים. בדרך כלל לגמר מוזמנים אורחים רבים, ויש חשיבות רבה לאיכות הפיצ׳ים שמוצגים על הבמה. ככל שהפיצ׳ים איכותיים יותר, כך אירוע הגמר מרשים יותר. ניתן לבצע שלב זה אחרי ההאקתון (לדוגמה, אם רוצים ליצור גמר בנפרד).

האקתון האירוויזיון - העולים לגמר
האקתון האירוויזיון - העולים לגמר

מה תפקיד הצוות המארגן של האקתון?

אם אתם מארגנים האקתון, זכרו שהתפקיד שלכם הוא לתת למשתתפות ולמשתתפים מסגרת ברורה ונוחה שבה יוכלו לפתור את הבעיה. לעתים קרובות מארגני האקתון חושבים בטעות שהם צריכים לספק למשתתפים בידור ולהעסיק אותם - זה ההיפך מהנכון.


המשתתפות והמשתתפים בהאקתון צריכים לדעת בדיוק מה מצופה מהם - מה הבעיה, מה הכלים שעומדים לרשותם ומה השופטים מצפים לראות. הם צריכים שיהיה להם עם מי להתיעץ (מנטורים). חוץ מזה - הם בעיקר צריכים סביבה נוחה ושקטה לעבוד בה לאורך שעות ארוכות.


נהוג לשלב בהאקתון ״נינג׳ות״, שיכולים להיות ממשתתפי ההאקתון או אנשים חיצוניים, שתפקידם לספק תמיכה למשתתפים, לענות על שאלות, להבהיר את התהליך, להזכיר על דדליינים, ולהעביר פניות למארגני ההאקתון.


איפה עושים האקתון?

בדרך כלל האקתון נערך בחלל גדול בו מפוזרים שולחנות עבודה ונקודות חשמל, שבו תאורה טובה וקישוריות אינטרנט אלחוטי יציבה. לכן בדרך כלל נהוג למצוא חללים המשמשים לאירועים עסקיים או חללי עבודה משותפים, אשר תשתית האינטרנט בהם מבוססת.


רצוי לערוך האקתון במיקום נוח להגעה עבור המשתתפות והמשתתפים, בקרבה לתחבורה ציבורית, ובמקום עם חניה זמינה עבור המגיעים ברכב. רצוי מאוד לבחור חלל עבודה שכבר נעשו בו האקתונים בעבר ויודע לספק את התמיכה הנדרשת מבחינת תשתית וריהוט.


בתל אביב נערכים האקתונים רבים וחללים נפוצים הם הבורסה לנירות ערך, Impact Labs, ה-Reactor של מיקרוסופט בדובנוב, האודיטוריום של BeAll במגדלי אלון, ומקומות דומים נוספים.

האם ניתן לעשות האקתון וירטואלי אונליין?

כן, בהחלט! האקתון יכול להיערך כולו דרך האינטרנט. המרכיבים המרכזיים בהאקתון - הרגשת תחרות ועבודה בצוותים - בהחלט יכולים לעבור גם אם עושים את זה אונליין.


האקתון מקוון דורש היערכות שונה - בדרך כלל, פרק זמן ארוך יותר, תכנון מדוקדק של התהליך, ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים. כדי ללמוד עוד, פנו למאמר המלא בנושא האקתון וירטואלי.



האם יש חברה שמתמחה בארגון האקתון?

ארגון האקתון זו המומחיות שלנו ב-BLEE HACKATHONS. בין אם אתם מחפשים ליווי ויעוץ בתהליך, ובין אם ניהול של הפרויקט כולו, אנחנו שם לרשותכם.

אחרי שנים של ניסיון בעבודה מול חברות רב לאומיות, ממשלות וגופים ציבוריים, פיתחנו מתודולוגיה שנשמח ליישם גם אצלכם.

רוצים לשמוע עוד? כתבו לנו.




bottom of page