top of page
BLEE Hackathons

איך בוחרים אתגר להאקתון? 5 כללי הזהב

עודכן: 30 באוק׳

כשמארגנים האקתון או כל תהליך חדשנות אחר, יש הרבה אלמנטים שדורשים השקעת מחשבה. בין אם מדובר בהאקתון פנימי לעובדים, חיצוני לסטודנטים או במהלך מקצועי לסטארטאפים, האלמנט החשוב ביותר הוא האתגר עליו יעבדו המשתתפים.


האתגר מכתיב את ומושפע מנושא ההאקתון, אופי המשתתפים, התוצרים, השיפוט, המקום, משך הזמן וכמעט כל מאפיין אחר. על מנת לעזור לכם לבחור אתגר נכון עבור ההאקתון שלכם, ריכזנו חמישה כללים חשובים.



 

כלל 1: האתגר צריך להיות ספציפי 🎯

כאשר אנחנו מגדירים את האתגר, עלינו גם להגדיר את התוצאות הרצויות. במילים אחרות - אילו בעיות או מכשולים ברצוננו לפתור, ואיך עשוי להיראות פתרון שנבחר לאמץ.


בהאקתון חשובה התוצאה. המשתתפים מסמנים מטרה ומתאמצים להגיע אליה בפרק זמן קצר. ולכן המטרה צריכה להיות ברורה וחדה.


לא מעט פעמים אנחנו נתקלים באירועים המעמידים אתגר כללי או תחום רחב מדי ללא הוראות, אשר רק חדוות היצירה והפיתוח מוליכה את האירוע. מקסימה ככל שתהייה, גישה כזאת עלולה ליצור חוסר הבנה בנוגע לתוצאות הרצויות ו/או חוסר יכולת להעריך את הרעיון.


❌ לא נכון: יש לכם 24 שעות לפתח אפליקציה מגניבה לנייד

✅ נכון: כיצד נוכל לשפר את שביעות הרצון של הלקוחות באמצעות שימוש בפלטפורמות הדיגיטליות שלנו?

 

כלל 2: האתגר צריך להיות מקושר ל״דמות לקוח״ 🙆‍♀️

דמות הלקוח משתנה מאתגר לאתגר ומאירוע לאירוע, אבל העיקרון נשאר. האתגר צריך לייצג אדם פרטי, חברה, אירגון או קבוצת אנשים שיכולים להפיק ערך מהפתרונות שיוצעו.


המשמעות היא שהאתגר אינו רעיון באוויר אלא מתייחס לבעיות וצרכים קיימים, שעבורם ינסו המשתתפים להציע פתרונות במהלך האירוע - וקיים אדם שיכול להגיד אם הפתרון נותן מענה לצרכים שהוגדרו.


חשוב גם לציין שדמות הלקוח אינה בהכרח המשתמשים הפוטנציאליים במוצר. דמות הלקוח היא זו שמעמידה את הצרכים והעקרונות שלפיהם ייקבע האתגר, ואיתו, האפשרויות והכיוונים לרעיונות.


❌ לא נכון: מחלקת החדשנות מזמינה אתכם לפצח אתגר

✅ נכון: גב׳ ישראלה, ה-CTO שלנו, מזמינה אתכם לנסות לפתור את האתגר, ומבטיחה לקדם באופן אישי פתרונות מתאימים!


 

כלל 3: האתגר צריך להיות חשוב 🔥

למה שאשקיע 24 שעות מזמני באתגר שלא חשוב לי? אחד מהמניעים המשמעותיים להשתתפות בהאקתון היא ההרגשה שיש לי השפעה על המציאות.


בחרו אתגר שיש לו השפעה של ממש על אוכלוסיה כלשהי או על הארגון. בחירה של אתגר משמעותי מספקת הנעה פנימית חזקה בהרבה מזו שיוצרים, לדוגמה פרסים.


בהמשך לסעיף הקודם, הקפידו שדמות הלקוח תופיע בפני המשתתפים ותדגיש מדוע האתגר חשוב. בין אם מדובר ביעד אסטרטגי של הארגון, או בצורך אקוטי מהיומיום של האוכלוסיה המושפעת.


❌ לא נכון: אתם מוזמנים לפתח אפליקציות מגניבות למצלמה של הטלפון

✅ נכון: אתם מוזמנים לפתח אפליקציות למצלמה של הטלפון שיסייעו לאנשים בעלי מוגבלות להתנייד, לתקשר או לבלות


 

כלל 4: יש למשתתפים עם מה לעבוד 🧰

חשוב לספק למשתתפים חומרי עבודה ומידע כגון ידע מוקדם, מודלים, תבניות ומאגרי מידע, על מנת שיוכלו לייצר תוצרים ממשיים ואפקטיביים. זה אומר לא להסתפק בהסברים והכוונה, אלא ללכת את המייל הנוסף ולחקור בעצמכם אילו כלים כדאי וצריך לתת.

מעבר לכלי עבור המשתתפים, מאגר מידע היא יתרון רציני המבדיל בין אירועים. קיומו של דאטה מאפשר למשתתפים להדגים בפועל את האפקטיביות של הפתרון המוצע. אם יש ברשותכם אתר של האירוע, ניתן להוסיף דף נוסף המאגד את הקישורים. אם לא, תיקיית דרייב תעשה את העבודה, ואפילו מסמך קישורים המופץ במייל.

רעיונות לכלי עבודה רלוונטיים:

דאטה שנצבר בחברה

הרצאות מוקלטות בנושאים מקצועיים רלוונטיים

מודלים וטמפלטים לארגון העבודה

סדנאות ומנטורים

חומרים שימושיים - בהתאם לסוג ההאקתון - החל מפלקטים ועד לאלקטרוניקה


 

כלל 5: אפשר להשוות בין הפתרונות ⚖️

בסוף, האקתון זו תחרות, וצריך לדרג את הפתרונות שיתקבלו. אמנם תחושת בטן של שופטים זה פרמטר לא רע, אבל חשוב שתהיה אפשרות להשוואה אובייקטיבית ככל הניתן בין המיזמים.


על מנת לבצע את הניקוד בהאקתון, נהוג לקבוע לצד האתגר גם קריטריונים לשיפוט הפתרונות. עם זאת, ככל שהאתגר לא מוגדר היטב לפי הכללים הקודמים, לפעמים קשה ליצור קריטריונים אובייקטיביים. קריטריון כמו ״חדשנות״ בפני עצמו הוא קריטריון חלש - כל שופטת עשויה לראות חדשנות בצורה אחרת, ואיך ניתן לדרג חדשנות על סקאלה של 1-10?


ככל שהאתגר שנבחר מתאים לכללים הקודמים - כלומר, הוא ספציפי, משמעותי ויש אדם מסוים שאותו משרת הפתרון - כך ניתן לקבוע קריטריונים אובייקטיביים לאיכות של הפתרונות.


לבסוף - רצוי מאוד להכין מראש סקאלה שמגדירה עבור השופטים סטנדרטים לשיפוט. כלומר, מה מצופה מפרויקט שקיבל 5 לעומת פרויקט שקיבל 3.

רעיונות לקריטריונים לשיפוט:

ישימות טכנולוגית (ניתן ליישום ללא פיתוח טכנולוגי משמעותי)

✅ ישימות עסקית (ניתן ליישום בסביבה העסקית של הארגון)

✅ אימפקט עסקי (ROI)

✅ התאמה לערכי הארגון

✅ חדשנות (עם סקאלה מצורפת המגדירה את אופן הביטוי של חדשנות באתגר)

 

תנו לנו לעזור לכם לעשות האקתון מדהים. צרו קשר!

コメント


bottom of page