top of page
  • דדי כהן

איך בונים צוות מנצח להאקתון?


אחד האתגרים הגדולים למשתתפים בהאקתון הוא נושא הצוותים. בכל האקתון מגיעות אלינו שאלות הנוגעות לציוותים, החל מעזרה במציאת חברי צוות ועד ייעוץ בהרכב צוות מנצח. מתוך הניסיון והאירועים שארגנו וליווינו, גילינו שלכימיה של הצוות יש השפעה משמעותית על התוצר הסופי.

לא סתם יש קשר הדוק בין השניים. כימיה טובה משפיעה על מוכנות הצוות, המוטיבציה, על עקרונות העבודה בצוות ונותנת דחיפה בנקודות החשובות. קבוצה שעובדת ביחד מתוך חיבור משותף, תנהל מהלכים ותהליכים טוב יותר, תהיה פתוחה יותר לרעיונות ותתמודד עם שינויים ברגעים המאתגרים.

הזוכים בהאקתון The Rare Hackathon

בתמונה: הזוכים בהאקתון The Rare Hackathon וצוות BLEE Hackathons

מתי כדאי לבנות את הצוות?

חשוב לבדוק ולבנות את הכימיה כמה שיותר מהר וכמה שיותר מוקדם. צוותים שנבנים בבוקר ההאקתון או במהלכו, מבזבזים זמן יקר על בניית הדינמיקה בזמן שהם מנסים גם להגדיר את הרעיון והכיוונים, ולרוב, אחד מגיע על חשבון השני. לכן, השתדלו שלא להגיע להאקתון עצמו ללא צוות.

איך בונים צוות?

ישנם דרכים רבות למצוא ולהרכיב צוותים, כאשר הדרך הטובה ביותר היא ביחד עם חברים למקצוע וקולגות, איתם כבר יש עבודה משותפת או חיבור אישי. השתתפות קבועה בהאקתונים יוצרת לאורך זמן מערך קשרים, שעוזר לחיבורים בין צוותים בעתיד.

רוב האירועים היום מפעילים קבוצות פייסבוק ומקיימים אירועים מקדימים בדיוק עבור המטרה הזו. נסו לנצל את הפעילות בקבוצה והאירועים למציאת השותפים לדרך. היו פעילים בקבוצה, שתפו אחרים ברעיונות, הגיבו לפוסטים אחרים, שאלו שאלות וכתבו עם מי תירצו לעבוד. בואו לאירועים המקדמים ונסו להכיר שם, ועל הדרך חדדו את יכולות הנטוורקינג - אולי תכירו אנשים מיוחדים ללא קשר.

גיוון הוא שם המשחק

כמו שנרצה לבנות קבוצת ספורט, ששחקניה יודעים לשחק במגוון תפקידים, כך חשוב שהצוות יכלול מספר כישורים. צוות טוב הוא כזה שחבריו משלימים אחד את השנייה ומגדילים את מנעד היכולות בצוות. חיבורים כאלו יכולים להיות חיבורים טבעיים על קשת המקצועות (כמו מעצבי ui ומתכנתים) או מגוונים מאד, כמו בהאקתון HackPack, בו זכה צוות שהורכב מזוג מעצבות תעשייתיות, מפתח אופטי ופעילת שנת שירות, שבכלל הציעו אריזה לעוגות ומאפים.

בסרטון: האקתון HackPack

הדגש הוא בכך שגיוון מקצועי יתרום לתכנון רעיון ומוצר חזק וברור יותר, משום היכולת המקצועית של כל חברת וחבר צוות להבין את האספקטים השונים ברעיון. כדי ליצור גיוון, הגדירו את היכולות הרצויות וצאו למסע ״ציד״ של המשתתפים ברשתות המקצועיות או בקבוצות הפייסבוק.

לצורך כך, חשוב שתדעו להציג את האישיות גם כן. לכן, השקיעו בדף הלינקדאין, כתבו פוסט היכרות והציגו עצמכם ואת הידע המקצועי וההיסטוריה שלכם בהאקתונים (אם יש), ושתפו קישור לאתר / בלוג / דף אישי או פוסטים שפורסמו.

ניסוי כלים

להרכיב צוות זו התחלה נהדרת, אבל הכנה נוספת לפני האירוע תעזור להבין יכולות וצרכים משותפים, ותתרום לחיזוק הקשרים האישיים. דאגו להיפגש לפני ההאקתון על מנת להכיר, לרוץ על תהליך בריינסטורמינג על רעיונות וללמוד על הכישורים המשותפים.

אם יש זמן לכך, פנו ערב ונסו להריץ את האתגר שחשבתם עליו או אתגר פיקטיבי אחר. זה גם השלב להעריך בעיות שעלולות להופיע ולבדוק את הכימיה בצוות, כך שאם דפוס פעילות מסויים מסתמן כבעייתי, זהו הזמן להתייחס אליו ולפתור אותו.

ואם לא?

אז לא קרה כלום. תמיד ניתן לבקש את עזרת המארגנים בחיבורים בין מתמודדים ובהתייעצות על הכיוונים המומלצים. בנוסף, בכל האקתון ניתן לראות ביום הראשון אי אילו מתמודדים שמבקשים להכיר ולמצוא מתמודדים נוספים על מנת להרכיב קבוצה. חפשו וגשו אליהם, שתפו ברעיונות ובמטרות האישיות, ונסו להבין אם מתפתחת כימיה וחיבור אישי.

ברגע שהצוות התגבש, קחו זמן קצר יחסית להיכרות ובריינסטורמינג. אל תבזבזו זמן רב על הבנת הרעיון ותכנון הקונספט, אלא נסו לצאת לדרך כמה שיותר מהר. ככל שתתחילו לעבוד מהר כך תוכלו להבין אילו חלקים ברעיון או המוצר עובדים יותר או פחות ותוכלו להתאים ולתקן.

עדיין יש שאלות? כתבו לנו!

bottom of page